
1.FITXA TÈCNIA
TÍTOL: Las meninas
AUTOR: Diego Velázquez
ANY DE REALITZACIÓ: 1656
LLOC ACTUAL: Museo del Prado, Madrid
2.BIOGRAFIA DEL PINTOR
Diego Rodriguez de Silva Velázquez (Sevilla, 6 de juny de 1599 – Madrid, 6 d'agost de 1660). És el principal pintor espanyol i un dels artistes més valorats i influents internacionalment. Com pintor de la cort espanyola, pinta a la família reial, escenes històriques però també destaca pels seus retrats. Visqué al Segle d'Or. Va ser batejat a Sevilla el 6 de juny de 1599 . El seu pare era d'origen noble i portuguès i la mare, sevillana, pertanyia probablement a la hidalguia. Quan tenia deu anys va entrar com aprenent al taller del pintor Francisco herrera viejo i després al de Francisco Pacheco. Als 19 anys es va casar amb la filla de Pacheco. El 1659, un any abans de morir, va obtenir l'Orde de Santiago que era una distinció molt desitjada pel pintor.
3.DESCRIPCIÓ
A l'esquerra i davant d'una gran tela, l'espectador veu l'autor de l'obra, Velázquez. Està depeu i manté a les seves mans la paleta i el pinzell, en una actitud de treball sense distracció, com si el quadre l'hagués pintat una altra persona. Felip lV i la seva esposa Mariana d'Àustria, a la llunyania del quadre, reflectint-se en un mirall que hi ha a l'esquena de l'autor. És l'escena diària que Velázquez va captar en un instant, la visita dels reis al seu estudi, en hores de treball. La infanta Margarita, la primogènita dels reis, nascuda a Madrid el 12 de juliol de 1651 és la figura principal. Té cinc anys i està acompanyada dels seus meninas i d'altres personatges. Va vestida amb el guardainfante i la basquiña grisa i crema. Dona María Agustina Sarment de Sotomayor, menina de la Infanta, filla del comte de Salvatierra i hereva del Ducat de Abrantes per via materna de la seva mare Catalina de Alencastre, que contrauria matrimoni més tard amb el Comte de Peñaranda, Gran d'Espanya, Agustina pledejaria pels seus drets a succeir en el Comtat de Monterrey. La Infanta ha demanat una mica d'aigua per a beure i la dona María Agustina li oferix sobre una safata, un gerro, és a dir, un taulell fet d'argila porosa i perfumada que refrescava l'aigua. La menina inicia el gest de reinclinar-se davant la real persona, gest propi del protocol de palau. Dona Isabel de Velasco, filla del comte de Fuensalida que casarà amb el Duc d'Arcs, l'altra menina, està a l'altre costat, en peus, vestida amb la faldilla o basquiña de guardainfante, en actitud també de fer una reverencia. Mari Bárbola és la nana hidrocéfala que veiem a la dreta. Va entrar a palau en 1651, any que va néixer la Infanta i l'acompanyava sempre en el seu sèquit. Nicolasito Pertusato, italià, està al seu costat i apareix colpejant amb el seu peu a un mastín pintat en primer terme, amb aire tranquil. Dona Marcela de Ulloa està darrere de dona Isabel. Va adornada amb toques de viuda. El personatge que està al seu costat, mig en penombra, és un guardadamas però no ho esmenta Palomino en el seu relat, encara que els estudis recents asseguren que es tracta de do Diego Ruiz Azcona, prelat basc de família hidalga que anés Bisbe de Pamplona i Arquebisbe de Burgos. Do José Nieto Velázquez (tal vegada parent del pintor) és el personatge que es veu al fons del quadre, en la part lluminosa, travessant el corredor per una obertura, la porta oberta de la qual ens mostra els típics cuarterons tan de moda en aquells temps.
4.ESTIL
Aquest cuadre es de l’época antiga de l’any 1656 amb la tècnica de barroc. Les persones que es veuen porten vestits amples a baix i estrets a dalt i les manigues també amples. El cabell el porten suelto i amb uns clips en forma de flors.
5.TÈCNICA
Oli
SUPORT:
Llenç
6.ANÀLISI FORMAL
-Línia: hi ha més línies rectes que corbes. Destaquen molt les persones amb linies corbes i el que més destaca son les parts atmosfériques.
-Colors: en aquest cuadre hi ha molts colors que el pintor difumina els fons dels personatges per fer-los més interesants. Velázquez amb les seves pinzellades dona uns tocs de vermell als detalls dels personatges. Aquestes pintures es diuen: pintures mitològiques.
-Llum i textura: Com veiem hi han cinc finestres que iluminan als personatges. El primer planol esta invertit amb un focu de llum que entra per la primera finestra de la dreta, i al final veiem un focu de llum que ilumina als personatges.
-Composició: Aquest cuadre te una composició atmosférica. Conté una forma que si ajuntem els caps de diferents personatges formem una constelació anomendada corona Borealis.
-Temps: És una pintura no molt antiga que ens parla de la familia de Velásquez.
-Ritme: el ritme d’aques cuadre es moviment ja que els personatges estan fen alguna cosa en concret.
7.INTERPRETACIÓ: CONTIGNUT I RESULTAT
-Tema: El tema d’aquest cuadre pertany a un dia que estan tots aquests personatges reunits a l’anomenada habitació del príncep d’Alcázar de Madrid i també per saber com es vivia.
-Recepció: diuen que també va pintar la creu que porta Diego Velázquez el propi Felip IV.
-Funció: fa aquest quadre perquè el rei i la seva esposa surten reflexats en el mirall i també per decoració.-Explicacions i símbols: El model de “Las meninas” correspon a una època antiga que fa que el quadre sigui mes interessant. El nom d’aquest quadre es portuguès que meninas significa: nenes.
TÍTOL: Las meninas
AUTOR: Diego Velázquez
ANY DE REALITZACIÓ: 1656
LLOC ACTUAL: Museo del Prado, Madrid
2.BIOGRAFIA DEL PINTOR
Diego Rodriguez de Silva Velázquez (Sevilla, 6 de juny de 1599 – Madrid, 6 d'agost de 1660). És el principal pintor espanyol i un dels artistes més valorats i influents internacionalment. Com pintor de la cort espanyola, pinta a la família reial, escenes històriques però també destaca pels seus retrats. Visqué al Segle d'Or. Va ser batejat a Sevilla el 6 de juny de 1599 . El seu pare era d'origen noble i portuguès i la mare, sevillana, pertanyia probablement a la hidalguia. Quan tenia deu anys va entrar com aprenent al taller del pintor Francisco herrera viejo i després al de Francisco Pacheco. Als 19 anys es va casar amb la filla de Pacheco. El 1659, un any abans de morir, va obtenir l'Orde de Santiago que era una distinció molt desitjada pel pintor.
3.DESCRIPCIÓ
A l'esquerra i davant d'una gran tela, l'espectador veu l'autor de l'obra, Velázquez. Està depeu i manté a les seves mans la paleta i el pinzell, en una actitud de treball sense distracció, com si el quadre l'hagués pintat una altra persona. Felip lV i la seva esposa Mariana d'Àustria, a la llunyania del quadre, reflectint-se en un mirall que hi ha a l'esquena de l'autor. És l'escena diària que Velázquez va captar en un instant, la visita dels reis al seu estudi, en hores de treball. La infanta Margarita, la primogènita dels reis, nascuda a Madrid el 12 de juliol de 1651 és la figura principal. Té cinc anys i està acompanyada dels seus meninas i d'altres personatges. Va vestida amb el guardainfante i la basquiña grisa i crema. Dona María Agustina Sarment de Sotomayor, menina de la Infanta, filla del comte de Salvatierra i hereva del Ducat de Abrantes per via materna de la seva mare Catalina de Alencastre, que contrauria matrimoni més tard amb el Comte de Peñaranda, Gran d'Espanya, Agustina pledejaria pels seus drets a succeir en el Comtat de Monterrey. La Infanta ha demanat una mica d'aigua per a beure i la dona María Agustina li oferix sobre una safata, un gerro, és a dir, un taulell fet d'argila porosa i perfumada que refrescava l'aigua. La menina inicia el gest de reinclinar-se davant la real persona, gest propi del protocol de palau. Dona Isabel de Velasco, filla del comte de Fuensalida que casarà amb el Duc d'Arcs, l'altra menina, està a l'altre costat, en peus, vestida amb la faldilla o basquiña de guardainfante, en actitud també de fer una reverencia. Mari Bárbola és la nana hidrocéfala que veiem a la dreta. Va entrar a palau en 1651, any que va néixer la Infanta i l'acompanyava sempre en el seu sèquit. Nicolasito Pertusato, italià, està al seu costat i apareix colpejant amb el seu peu a un mastín pintat en primer terme, amb aire tranquil. Dona Marcela de Ulloa està darrere de dona Isabel. Va adornada amb toques de viuda. El personatge que està al seu costat, mig en penombra, és un guardadamas però no ho esmenta Palomino en el seu relat, encara que els estudis recents asseguren que es tracta de do Diego Ruiz Azcona, prelat basc de família hidalga que anés Bisbe de Pamplona i Arquebisbe de Burgos. Do José Nieto Velázquez (tal vegada parent del pintor) és el personatge que es veu al fons del quadre, en la part lluminosa, travessant el corredor per una obertura, la porta oberta de la qual ens mostra els típics cuarterons tan de moda en aquells temps.
4.ESTIL
Aquest cuadre es de l’época antiga de l’any 1656 amb la tècnica de barroc. Les persones que es veuen porten vestits amples a baix i estrets a dalt i les manigues també amples. El cabell el porten suelto i amb uns clips en forma de flors.
5.TÈCNICA
Oli
SUPORT:
Llenç
6.ANÀLISI FORMAL
-Línia: hi ha més línies rectes que corbes. Destaquen molt les persones amb linies corbes i el que més destaca son les parts atmosfériques.
-Colors: en aquest cuadre hi ha molts colors que el pintor difumina els fons dels personatges per fer-los més interesants. Velázquez amb les seves pinzellades dona uns tocs de vermell als detalls dels personatges. Aquestes pintures es diuen: pintures mitològiques.
-Llum i textura: Com veiem hi han cinc finestres que iluminan als personatges. El primer planol esta invertit amb un focu de llum que entra per la primera finestra de la dreta, i al final veiem un focu de llum que ilumina als personatges.
-Composició: Aquest cuadre te una composició atmosférica. Conté una forma que si ajuntem els caps de diferents personatges formem una constelació anomendada corona Borealis.
-Temps: És una pintura no molt antiga que ens parla de la familia de Velásquez.
-Ritme: el ritme d’aques cuadre es moviment ja que els personatges estan fen alguna cosa en concret.
7.INTERPRETACIÓ: CONTIGNUT I RESULTAT
-Tema: El tema d’aquest cuadre pertany a un dia que estan tots aquests personatges reunits a l’anomenada habitació del príncep d’Alcázar de Madrid i també per saber com es vivia.
-Recepció: diuen que també va pintar la creu que porta Diego Velázquez el propi Felip IV.
-Funció: fa aquest quadre perquè el rei i la seva esposa surten reflexats en el mirall i també per decoració.-Explicacions i símbols: El model de “Las meninas” correspon a una època antiga que fa que el quadre sigui mes interessant. El nom d’aquest quadre es portuguès que meninas significa: nenes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario